Geometria roților este foarte importantă pentru orice tip de mașină, această operațiune fiind cea care asigură deplasarea în siguranță, atât în viraje cât și la drum drept. De asemenea, geometria este cea care te ajută să diminuezi consumul de carburant. De aceea, atunci când te duci să faci geometria roților ar trebui să alegi cele mai noi și mai performante metode, pentru a te asigura de acuratețe.
Geometria 3D este în prezent cea mai bună soluție, deși încă mai există service-uri care fac geometria cu sfoara – tehnică pe care îți recomandăm să o eviți. În fiecare localitate vei găsi și un service care să facă geometria prin tehnici moderne, iar dacă ai nevoie de geometrie roți 3D în Brașov, Vrom este service-ul în care te vei bucura de cele mai bune astfel de servicii.
Vezi cum se face corect geometria roților
Când trebuie să faci geometria roților?
Sunt mai multe momente în care geometria roților este foarte importantă și trebuie făcută cât mai curând:
- Când lovești un obstacol;
- Atunci când vezi că anvelopele sunt extrem de uzate sau atunci când anvelopele sunt uzate inegal;
- Dacă mașina tinde să se deplaseze pe laterală atunci când conduci;
- În momentul în care vezi că după un viraj volanul nu se repoziționează;
- Atunci când schimbi piese din transmisie sau de la direcție;
- Atunci când schimbi anvelopele vechi cu anvelope noi.
Totuși, nu confunda geometria sau echilibrarea. În timp ce geometria se referă la paralelismul roților și la unghiurile acestora, echilibrarea se referă la greutatea roților pe punți și implică uneori adăugarea de elemente metalice care să echilibreze roțile.
Vrei să știi cum să crești de X3 vânzările unui service auto în doar 9 luni?
Vezi interviul cu Paul Rădulescu, managerul service-ului AUTO VROM din Brașov cu Mihai Chițoiu, expert în optimizare SEO și managerul agentiei de marketing online, CLIENTIPEVIATA.RO
De ce este importantă geometria?
Echilibrarea este necesară de fiecare dată când schimbi anvelopele cu unele noi, dar și pe cele de vară cu cele de iarnă. Atunci când echilibrezi roțile de fapt se verifică dacă ele sunt perfect aliniate pe jante pentru a nu emite vibrații la mers.
Nealinierea în schimb este cea care te poate pune în pericol și implicit îi va pune în pericol și pe ceilalți participanți la trafic, schimbă consumul mașinii și determină uzura prematură a anvelopelor. Este recomandat să verifici alinierea periodic, înainte de ITP și de fiecare dată când vezi semne ale unei alinieri necorespunzătoare.
Anvelopele bine echilibrate și cu unghiurile reglate îți vor aduce confort în momentul condusului, fără vibrații și fără să strici anvelopele. De asemenea, atunci când unghiurile sunt bine reglate, vei diminua consumul de combustibil.
Care sunt cei mai importanți parametri ai geometriei?
În momentul în care sunt reglate roțile, se ține cont de trei parametri:
- Unghiul de convergență;
- Unghiul de cădere;
- Unghiul de fugă.
Unghiul de cădere este cel pe care roata îl face raportat la vehicul în momentul în care mașina este văzută din față. Acesta poate să fie negativ, în momentul în care partea superioară a roții este înclinată spre interiorul vehiculului. În cazul în care unghiul este mult prea mare va apărea uzura anvelopelor pe părțile interioare. Dacă unghiul este pozitiv, deteriorarea se va produce pe partea exterioară a anvelopei.
Unghiul de cădere diferă între mașini și inginerii sunt cei care studiază cu mare atenție care este cea mai bună înclinare, pentru ca roțile să aibă un contact optim cu carosabilul, mai ales în curbe.
Unghiul de convergență este distanța dintre anteriorul și posteriorul a două roți care se află pe aceeași osie, în momentul în care mașina este văzută de sus. În cazul acesta, unghiul poate să fie tot pozitiv și negativ. În cazul în care unghiul este pozitiv și este exagerat, mașina va subvira în curbe. În cazul în care unghiul este negativ și are valori mari, mașina va supravira în curbe. În ambele situații, riscul de a produce un accident crește considerabil.
Unghiul de fugă este reprezentat de distanța dintre axul pivotului roții și o dreaptă perpendiculară pe terasament. Acest unghi este cel care conferă mașinii stabilitate la deplasare atunci când conduci cu viteză mare. Acest unghi nu poate fi modificat în mod normal, însă după un accident, va trebui recalibrat.
Aceste modificări și măsurători nu pot fi făcute în regie proprie și va trebui să apelezi la un service care dispune de toată tehnologia necesară unor măsurători cât mai precise și de experiența necesară pentru a face corect ajustările care se impun, conform măsurătorilor.