Cum recunoști menopauza și ce poți face pentru a o gestiona eficient?

347
Cum recunoști menopauza și ce poți face pentru a o gestiona eficient?

Menopauza este o etapă normală în viața femeii, caracterizată prin absența ciclului menstrual pentru o perioadă de 12 luni consecutive. Tranziția spre menopauză începe, în mod normal, în intervalul de vârstă 45 – 55 de ani. Până la instalarea acestei etape propriu-zise pot trece mai mulți ani, simptomele sunt diferite de la o femeie la alta și au legătură cu stilul de viață și activitatea desfășurată. Pe lângă modificările fizice apar și unele comportamentale.

Prezentăm în continuare elementele esențiale pentru ca tu să recunoști semnele menopauzei și îți spunem și ce poți face pentru a gestiona eficient această etapă a vieții, astfel încât să te simți cât mai bine și să te poți bucura de fiecare clipă petrecută alături de cei dragi.

Ce este menopauza?

Menopauza este o etapă naturală și biologică în viața fiecărei femei, caracterizată prin oprirea permanentă a ciclului menstrual. Fenomenul este gradual, iar perioadă de tranziție este numită perimenopauză, timp în care nivelurile de estrogen și progesteron din organism scad, iar menstruația devine neregulată și poate fi însoțită de simptome precum bufeuri, insomnie sau schimbări bruște de dispoziție.

Menopauza apare de obicei în intervalul 45 și 55 de ani, dar primele manifestări pot fi observate chiar și mai devreme, după 40 de ani. Se consideră că ești oficial la menopauza după 12 luni consecutive fără menstruație.

Dacă este să explicăm ce este menopauza trebuie să știi că încetarea funcției ovariene și a celei ovulatorii care suprimă menstruația poate avea loc pe cale naturală sau după o intervenție chirurgicală. Deși în cele mai multe cazuri vorbim de o instalare progresivă și o etapă de tranziție, care poate dura și 10 ani, menopauza poate să apară și brusc fără a fi indusă artificial. (1)

Simptome în menopauză

  • Bufeuri sau senzație bruscă de căldură care se răspândește la nivelul întregului corp;
  • Transpirații nocturne și/sau bufeuri reci;
  • Uscăciune vaginală;
  • Dificultăți de somn;
  • Apare nevoia de a urina mai des;
  • Modificări emoționale – iritabilitate, nervozitate, schimbări de dispoziție bruște, depresie ușoară;
  • Piele, ochi sau gură uscate;
  • Sensibilitatea crescută a sânilor;
  • Agravarea sindromului premenstrual;
  • Dureri de cap;
  • Dureri articulare și/sau musculare;
  • Diminuarea apetitului sexual;
  • Dificultăți de concentrare;
  • Pierderi de memorie temporare;
  • Creștere în greutate pe fondul încetinirii metabolismului;
  • Rărirea sau pierderea părului;
  • Fragilitatea unghiilor;
  • Modificarea gustului și/sau a mirosului;
  • Pierderea energiei;
  • Lipsa motivației.

În timp ce unele femei pot resimți intens simptomele menopauzei, altele pot trece mai ușor peste această perioadă. Cu ajutorul medicului specialist pot fi identificate unele tratamente pentru a face față perioadelor mai grele. (1), (2)

Cum poate fi gestionată corect și eficient menopauza?

Pentru că nu vorbim despre o afecțiune, menopauza nu poate fi tratată, dar există soluții pentru ameliorarea simptomelor neplăcute și pentru a preveni unele riscuri asociate, precum osteoporoza și bolile cardiovasculare. Atunci când sunt diagnosticate astfel de probleme, medicul va putea prescrie tratamentul adecvat.

Controlul medical periodic este necesar și când sunt înregistrate probleme, dar și când crezi că ești perfect sănătoasă. Alături de monitorizarea sănătății generale este posibil ca la menopauză să ai nevoie de o schimbare în ceea ce privește dieta. Atât aportul alimentar, cât și cel caloric suferă modificări în această etapă. Mesele mai dese, reducerea cantității de cofeină, introducerea alimentelor cu conținut mare de estrogen vegetal pot fi măsuri optime pentru diminuarea simptomelor neplăcute.

Ameliorarea bufeurilor se poate realiza prin identificarea cauzelor de producere și evitarea factorilor declanșatori. Menopauza nu trebuie să fie o perioadă în viața ta cu mai puțină activitate fizică, din contră, mișcarea regulată, practicarea exercițiilor Kegel, hidratarea optimă, terapia de substituție hormonală, dar și relaxarea obținută prin meditație, yoga sau practicarea unui sport pot fi de ajutor în gestionarea eficientă și corectă a acestei etape.

Alături de toate acestea trebuie să ai în vedere și sănătatea mintală, depresia poate fi o consecință a menopauzei atunci când manifestările sunt intense, iar suportul emoțional este redus. (1), (2)

Acest articol despre menopauză este strict informativ. Dacă te confrunți cu simptome asemănătoare celor prezentate aici și crezi că ai probleme legate de gestionarea acestora, mergi la medic și solicită ajutorul specialistului!

Surse de informare:

1. Menopause – https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/21841-menopause

2. Menopause – https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/menopause/symptoms-causes/syc-20353397